2024 Okul Öncesi Eğitim Programındaki Kazanım Ve Göstergelerdeki Değişiklikler

2024 Okul Öncesi Eğitim Programındaki Kazanım Ve Göstergelerdeki Değişiklikler

 

BİLİŞSEL:

•  Kazanım 9, 10, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, Yeni eklenmiş ya da değiştirilmiş.

•  Kodlama eklenmiş.

•  Planlama yapma, eleştirel düşünme, algoritmik düşünme, merak etme, üst bilişsel beceri gibi yeni kazanımlar eklenmiş.

DİL:

•  Kazanım 9, 10, 13 yeni eklenmiş ya da değiştirilmiş.

•  Ses bilgisi, Sözel özgün ürün oluşturma, Yazı yazma, becerileri gibi yeni kazanımılar eklenmiş.

FİZİKSEL GELİŞİM ve SAĞLIK:

•  (Eski motor Gelişim ve öz bakım becerileri Birleştirilmiş)

•  Kazanım 1,8, 9, 19, 20, 21, 22, 23, yeni eklenmiş ya da değiştirilmiş.

•  Öz bakımla birleştirilmiş.

•  İyi-kötü dokunuş, nefes egzersizleri, ilk yardım, sağlıklı olmak için gerekenler, afetler (deprem vb) yeni kazanım olarak eklenmiş.

SOSYAL DUYGUSAL:

•  Kazanım, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20, Yeni eklenmiş ya da değiştirilmiş.

•  Duygu – davranışlarını yönetime baş etme stratejiler

•  Empati kurma

•  Sosyal ilişkiler kurma

•  Yardım isteme, Yardım etme

•  Kişiler arası sorun çözme

•  Sürdürülebilir yaşam (canlı varlıklara saygı – koruma vb.)

•  Geri dönüşüm(sıfır atık vb.)

•  Kendi – başkasının hakkını Savunma

•  Sosyal davranışlarının sonuçları

•  Toplumun kök değerleri, gibi yeni kazanımlar eklenmiş.

ÖĞRENME MERKEZLERİ:

•  Blok

•  Okuma ve Dinleme (Eski kitap kös.)

•  Yazı farkındalığı (Yeni)

•  Müzik

•  Sanat

•  Fen

•  Matematik (Yeni)

•  Dramatik Oyun

 

 

 

ETKİNLİK ÖRNEKLERİ:

•  Erken Okuryazarlık Etkinlikleri (Eski okuma yazma becerileri)

•  Hareket Etkinlikleri (Spor – hareketli oyun)

•  Okul Dışı Etkinlikler. (Geziler)

•  Aile ziyaretleri üzerinde durulmuş. (Aile-Toplum katılımı önemi vb.)

PLANLAR:

•  Aylık plan

•  Günlük Plan 

Formatları aynı. Değerlendirme kısmı biraz daha detaylı isteniyor.

Aylık Plan Değerlendirmesi

•  Neyi değerlendireceğim?

•  Nasıl değerlendireceğim?

•  Ne Zaman değerlendireceğim?

FORMLAR:

•  Eski öğrenci gözlen formunun ismi “Gelişim ve Öğrenme izleme Formu” olarak değiştirilmiş. Çizelge Formatı değişmiş. Dönemde 2 kez doldurma, daha detaylı ve uzun olarak yazma. Gelişim raporlarını da buna bakarak yazma var (Ek1)

ÇOCUK GELİŞİM VE ÖĞRENME DOSYASI

•  Eski öğrenci port folyosu. İçeriği biraz değişmiş. İçine formlar da konacakmış vb.

GELİŞİM RAPORU (EK2)

•  Aynı sadece formun görüntüsü değişmiş. İçerik aynısı.

AYLIK PLAN (EK3)

•  Formatı aynı. Değerlendirmesi daha detaylı isteniyor.

GÜNLÜK PLAN (EK 4)

•  Formatı aynı Çizelgede üste kavramlar kısmı eklenmiş.

•  Değerlendirme – öğrenme merkezi oyun,  Geçişle gibi ek açıklamalar gelmiş.  İçerik aynı.

KAVRAMLAR (EK6)

Yeri eklenen ve değiştirilen kavramlar.

•  Geometrik Şekiller:  Küre, Küp, Piramit, Silindir.

•  Miktar: En az, en çok / Hepsi – Hiçbiri / Eşit. Denk

•  Yön-Mekân konum: Çevresinde Etrafında.

•  Duygu: Sevgi / Güven / Pişmanlık

•  Zıt: Pürüzlü-Pürüzsüz.

•  Yapı-Materyal (YENİ) : Kati-sıvı-gaz metal-Ahşap-Cam-Kumaş- Plastik

•  Zaman: Erken-Geç / Asla – He Zaman

DEĞERLER LİSTESİ (EK7)

•  Değerler Eğitimindeki değerler listelenmiş ve arttırılmış.

BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR(EK8)

•  Çoğu aynı.

•  15 Temmuz Demokrasi ve Milli Birlik Günü eklenmiş.

 

OKUL DIŞI ÖĞRENME ETKİNLİK FORMATI (EK9)

•  Eski gezi planı. Formatı değiştirilmiş,

YENİ PROGRAMA AİT KISA NOTLAR:

1.  Psikomotor ve özbakım becerileri birleşti. Adı “FIZIKSEL GELIŞIM VE SAĞLIK” oldu.

2.  Kitap Merkezi “OKUMA VE DINLEME MERKEZI” olarak değişti.

3.  Yazı Farkındalığı ve Matematik Merkezi eklendi.

4.  Alan Gezisi yani Gezi Planı adı yerine “OKUL DIŞI ÖĞRENME” olarak güncellendi.

5.  Günlük Eğitim Akışı adı “GÜNLÜK PLAN” olarak değişti.

6.  Aile katılımı “AILE VE TOPLUM KATILIMI” olarak değişti.

7.  Her gün yarım saat açık havada etkinlik yapmamız isteniyor.

8.  Sınıf içerisinde bireysel desteğe ihtiyacı olan öğrenciye gerekirse, diğer öğrencileri başka öğrenme merkezlerine yönlendirip ilgilenebilirsin. Yani ihtiyacı olan öğrenciye destek verirken diğer öğrenciler farklı öğrenme merkezlerinde vakit geçirebilir.

9.  Erken Okuryazarlık, fen, oyun ve matematik… Gibi merkezlerde öğrenciye göre farklılıklara dikkat ederek yönlendirilmeli.

10.2013 programında bulunan dil gelişimi alanına güncellenen bu programda “ERKEN OKURYAZARLIK” olarak yer verilmiştir.

MERKEZLER:

1.  Blok Merkezi,

2.  Okuma ve Dinleme Merkezi,

3.  Yazı Farkındalığı Merkezi,

4.  Müzik Merkezi, Sanat Merkezi,

5.  Fen Merkezi, Matematik Merkezi,

6.  Dramatik Oyun Merkezi.

* 2022 programıyla birlikte ilk kez okul öncesi programına giren “TOPLUM KATILIMI” dır.

* Erken okuryazarlık çalışmalarında amaç; çocuğa okuma ve yazma için gerekli olan ön becerileri kazandırmaktır. Okuma-yazma öğretmek değildir !!!

* 2022 programıyla birlikte günlük planlara eklenenlerden biri de “DEĞERLER” dir.

* Görsel okuma ve görsel sunu çalışmalarının yapılması, küçük/büyük harf farkındalığının geliştirilmesi erken okuryazarlığı desteklemek içindir.

* Kazanımlara teknolojik gelişmeler, stem, kodlama, algoritma vb. kavramlar eklendi.

* Akran zorbalığı, ilkyardım, değerler eğitimi eklendi.

* Uyarlama yerine “GELİŞİME UYGUN UYARLAMA VE İLKELER” adı geldi.

ETKİNLİK ADLARI:

1.  Dil ve Erken Okuryazarlık

2.  Sosyal ve Duygusal

3.  Özbakım ve Sağlık

4.  Fen ve Matematik

5.  Küçük kas-büyük kas

6.  Hareket İçerikli Yaratıcılık

7.  Drama / Oyun

8.  Sanat / Müzik / Türkçe

GELIŞİM VE ÖĞRENME İZLEME FORMU

Dönemde iki kez doldurulmalı. Çocuğun o ayki ilerlemelerini, çabalarını, yapabildikleri ve bir sonraki ay için planlanan hedefleri kapsayacak şekilde yazılmalı.

GELİŞİM RAPORU DÖNEMDE BİR KEZ OLMAK ÜZERE YILDA İKİ KEZ DOLDURULMALI

* Portfolyo yerine “ÇOCUK GELİŞIM VE ÖĞRENME DOSYASI” adı geldi. İçeriğine;

1.  Gelişim ve Öğrenme Dosyası Kapağı

2.  Gelişim ve öğrenme Dosyasının Amacı

3.  Öğrenci ve Aile Tanıma Formu

4.  Gelişim ve Öğrenme izleme Formları

5.  Gelişim alanını yansıtan gözlem kayıt araçları

6.  Fotoğraflar

7.  Çocuk ürünleri/çalışmalar

8.  Gelişim Raporu (karne) … Koyulur.

* Günlük plan düzenlenirken şablona göre yapılma zorunluluğu yok, düzyazı şeklinde de yazılabilir.

* Planlama yapılırken büyük!-küçük grup Ve bireysel- bütünleştirilmiş olarak ayırt edilmeli.

PLAN YAPMA AŞAMALARI:

1.  Çocukları gözlemle.

2.  Kazanım-göstergelerini aylık olarak belirle.

3.  Günlük planı düzenle.

4.  Uygulamak için gerekli aşamalar.

5.  Çocuğa katkıda bulun.

6.  Değerlendirme.

DOLDURULACAK FORMLAR LİSTESİ

DÖNEM BAŞI:

1.  Çocuk ve Aile Tanıma Formu

2.  Aile Eğitimi ihtiyaç Belirleme Formu

3.  Ailenin Eğitim Etkinliklerine Katılım Tercih Formu

EĞİTİM SÜRESİ BOYUNCA:

1.  Aylık Eğitim Planları / Günlük Planlar

2.  Okul Dışı Öğrenme Etkinlik Planı

3.  Gelişim ve Öğrenme izleme Formu

4.  Kavramlara Ver Verme Çizelgesi (her öğretmen kendine özgü hazırlayacak)

5.  Aylık Eğitimde Kazanımlara Ver Verme çizelgesi (her öğretmen kendine özgü hazırlayacak)

6.  Ev Ziyareti Formu

DÖNEM SONU:

1.  Gelişim Raporu

2.  Çocuk Gelişim Dosyası



Yazdır

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin



  Beğen | 11  kişi beğendi